جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

جراحی دندان عقل نهفته چیست؟ زمانی که دندان آسیاب سوم به‌طور جزئی یا کامل در لثه یا استخوان فک گیر کند، دندان عقل نهفته به‌وجود می‌آید. این وضعیت می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامت دهان، از جمله عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. جراحی دهان و دندان مانع از بروز درد و عوارض وجود چنین دندانی است. در این مقاله، درباره جراحی دندان عقل نهفته روی عصب بیشتر می‌خوانید و با عوارض و روند آن آشنا می‌شوید.

جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد؟

اگر دندان عقل نهفته شما، علائم یا مشکلاتی مانند درد و التهاب ایجاد کند، جراحی توصیه می‌شود. این جراحی معمولا عملی سرپایی است و بعد از آن به‌راحتی می‌توانید به منزل بازگردید.

در فرایند جراحی دندان عقل نهفته روی عصب، از داروهای بیهوشی استفاده می‌شود؛ بنا به شرایط هر فرد و وضعیت دندان، دندانپزشک به‌سراغ یکی از موارد زیر می‌رود:

  • بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دهان
  • بی‌حسی آرام‌بخش برای تسکین درد
  • بیهوشی عمومی

در طول جراحی، برشی در لثه‌ها به‌وجود می‌آید و دندان از آنجا خارج می‌شود. سپس با بخیه برش را می‌بندند. اگر دندان‌های‌تان به‌طور کامل نهفته شده و در عمق لثه یا استخوان فک فرو رفته است، شاید این جراحی سخت‌تر پیش برود.

عوارض جراحی دندان عقل نهفته روی عصب چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، کشیدن دندان عقل با برخی از خطرات و عوارض بالقوه همراه است، از جمله:

  • ایجاد حفره خشک
  • عفونت

ایجاد حفره خشک

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون ناشی از عمل جراحی زودتر از موعد از حفره دندان جدا و استخوان نمایان شود. با  نوشیدن از طریق نی پس از کشیدن دندان عقل، خطر خشکی حفره‌ها را کاهش دهید.

عفونت پس از جراحی

گاهی‌اوقات، باکتری‌ها و مواد غذایی باقی‌مانده در حفره دندان گیر می‌کنند و منجر به عفونت می‌شوند. در این مواقع، دندان‌پزشکان برای درمان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

آسیب به دندان‌های مجاور در برخی موارد اعصاب، استخوان فک، سینوس‌ها یا سایر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تکنیک‌های پیشرفته جراحی دندان عقل نهفته خطر این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند؛ بااین‌حال، وقوع عفونت همچنان ممکن است. شاید برای رفع این نوع آسیب، اقدامات جراحی اضافی لازم باشد.

دندان-عقل-نهفته-1

جراحی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

تمام فرایند جراحی معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر دندان‌های‌تان به‌طور کامل نهفته‌شده و در عمق لثه یا استخوان فک فرو رفته‌اند، فرایند جراحی کمی دشوارتر و طولانی‌تر می‌شود. مدت‌زمان جراحی تاحد زیادی به شرایط هر فرد و دندان‌هایش وابسته است.

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب فک خطرناک است؟

هیچ عملی بی‌خطر نیست. در جراحی دندان عقل روی عصب هم امکان آسیب‌دیدن اعصاب و رگ‌های خونی وجود دارد. چنین چیزی موجب خونریزی و بی‌حسی موقت زبان یا صورت می‌شود.

در موارد بسیار نادر، امکان بروز عفونت‌های جدی هم وجود دارد. از هر ۱۰۰ نفر، یک فرد دچار مشکلات دائمی مانند بی‌حسی صورت یا آسیب به دندان‌های مجاور می‌شود.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه جراحی دندان عقل روی عصب وابسته به عوامل متنوعی است:

  • محل قرارگیری دندان
  • کلینیک و تبحر پزشک
  • شرایط و وضعیت بیمار
  • نوع جراحی

بااین‌حال، این هزینه از حوالی یک‌میلیون تومان شروع می‌شود. این تعرفه متعلق به سال ۱۴۰۲ است.

آشنایی با دندان عقل

در اصطلاح پزشکی دندان های عقل را دندان های مولرسوم می نامند که هر فردی به طور معمول 4 دندان عقل دارد. در برخی مواقع نیز ممکن است به صورت طبیعی تعداد این دندان ها کمتر باشد. دندان های عقل در آخرین قسمت دندان ها یکی در پایین و یکی در بالا وجود داشته و در هر دو سمت فک رشد می کنند.

مانند تمام دندان ها رشد دندان های عقل نیز از داخل استخوان و تقریبا از 9 سالگی شروع می شود. معمولا دندان های عقل درون حفره هایی کوچک و همانطور که گفته شد در هر دو سمت فک پایین و بالا رشد می کنند. رشد این دندان ها تا سن 14 سالگی ادامه دار بوده و پس از آن ریشه این دندان ها تشکیل می شود که تشکیل ریشه آن تقریبا در 19 سالگی پایان می یابد.

پس از آنکه ریشه دندان ها تشکیل شد از بین استخوان ها شروع به درآمدن می کنند، برخی مواقع ممکن است این دندان ها بیرون نیایند و در زیر لثه پنهان شوند. به همین علت است که به آن ها دندان عقل نهفته می گویند.

برای اطلاع از کشیدن دندان عقل بدون جراحی کلیک کنید

مراحل رویش دندان های مولر سوم یا عقل

هنگامی که ریشه دندان عقل در حال رشد است، خود دندان نیز از استخوان به سمت بالا شروع به حرکت کرده و قسمت تاج دندان در دهان ظاهر می گردد. قسمت ریشه نیز همچنان در حال رشد بوده و در داخل استخوان محکم می شود.

لازم به ذکر است که در 19 سالگی تقریبا رشد فک کامل می شود و در برخی از افراد فک به اندازه کافی بزرگ بوده و برای رشد و بیرون آمدن دندان های عقل نیز فضای کافی دارند. از همین رو دندان عقل به راحتی رشد کرده و از لثه خارج می گردد که به محض خارج شدن این دندان ها در عمل جویدن نیز سهیم خواهند بود.

افراد بسیاری معتقدند که دندان عقل باید کشیده شود چرا که به دیگر دندان ها آسیب وارد می کند، اما این تفکر کاملا اشتباه بوده و وجود برخی از دندان های عقل به هیچ عنوان بد و آسیب زننده نیست.

جهت مشاهده هزینه جراحی فک وارد لینک روبرو شوید: هزینه جراحی فک

جدول زمان بندی کاری

  • دوشنبه – چهارشنبه: 08:00 صبح تا 10:00 شب
  • شنبه: 10:00 صبح تا 19:00 شب
  • یکشنبه: فقط اورژانسی
  • دوشنبه: 08:00 صبح تا 10:00 شب
  • سه شنبه: 08:00 صبح تا 19:00 شب
  • چهارشنبه: 08:00 صبح تا 10:00 شب

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

 

09197890709

دلیل نهفتگی دندان عقل

در بالا به این مسئله اشاره کردیم که در صورتی که فک به اندازه کافی بزرگ باشد دندان عقل نیز بدون هیچ مشکلی رشد خواهد کرد. اما به نظر شما در صورتی که فضای کافی برای رشد دندان عقل و وارد شدن آن به حفره دهان وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

در پاسخ باید بگوییم که دندان در استخوان به دام افتاده و یا در واقع نهفته می گردد. به این دندان ها impacted نیز گفته می شود. دندان های نهفته دارای موقعیت های متفاوتی هستند و با توجه به موقعیتشان نحوه جراحی و خارج کردن آن ها از دهان متفاوت است.

اما به طور کلی باید گفت که ریشه دندان های عقل به صورت به هم پیچیده و انحناء دار رشد کرده و به همین علت نیز خارج کردن آن دندان دشوار و بسیار طولانی می باشد. لازم به ذکر است که ریشه های انحناء دار کاملا عادی بوده و تمامی دندان های عقل دارای چنین ریشه هایی هستند. تنها نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که در برخی مواقع تاج دندان های عقل ممکن است به صورت کامل وارد دهان نشود؛ در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته می گویند.

بهتر است که بدانید دندان های غیر نهفته به طور کامل بیرون از لثه و استخوان قرار گرفته و هر دندانی که این ویژگی را نداشته باشد جزو دسته دندان های نهفته و نیمه نهفته قرار می گیرد. اما به نظر شما چگونه می توان فهمید که دندان عقل نهفته در دهان وجود دارد؟

برای این منظور باید معاینات مربوط توسط دندان پزشک صورت بگیرد، انجام این معاینات نیازمند داشتن تصویر رادیو گرافی است. با گرفتن رادیو گرافی دندان پزشک می تواند تشخیص دهد در دهان بیمار دندان نهفته وجود دارد یا خیر!

در چه صورت باید جراحی دندان عقل نهفته را انجام داد؟

در صورت مشاهده هر کدام از مسائلی که در زیر ذکر می شود باید به سرعت جراحی دندان عقل صورت گیرد:

Pericoronitis یا عفونت لثه

از آنجایی که دندان های عقل نهفته در آخرین قسمت دهان قرار دارند و تمیز کردن آن قسمت نیز کمی مشکل است؛ بنابراین امکان تجمع هر گونه باکتری در قسمت پشتی دندان ها مولر دوم وجود دارد. در چنین حالی عفونت از قسمت تاج دندان عقل نهفته شروع شده و سپس باعث تورم در لثه و درد می شود. البته بیشتر افراد فکر می کنند این درد به بالا آمدن دندان عقل نهفته مرتبط است که کاملا در اشتباه اند.

Bone infection یا عفونت استخوان

در صورت عدم درمان عفونت لثه ممکن است عفونت به خود دندان عقل نهفته ای که درون استخوان قرار دارد نیز نفود کرده و علاوه بر تخریب دندان به تخریب استخوان فک اطراف آن نیز منجر شود. عفونت های استخوانی گاهی اوقات بدون هیچگونه علائمی تا سال های زیادی می توانند به صورت عمقی پیشرفت کرده و علاوه بر خرابی دندان عقل باعث خرابی دندان های کناری نیز شوند.

عفونت نواحی دیگر مانند گردن یا گونه

داشتن علائمی چون تب بالا، تورم بسیار زیاد صورت، سخت بلعیدن غذا، مشکلات در باز کردن دهان همه و همه ناشی از عفونت دندان عقل نهفته هستند.

Damage to other teeth یا آسیب به دندان های دیگر

اگر دندان های مولر سوم نهفته باشند در برخی مواقع می توانند به دندان مولر دوم فشاری ثابت و دایمی وارد کنند، در صورت تداوم این فشار دندان مولر دوم نیز دچار تخریب می شود.

Cyst یا کیست دلیلی بر انجام جراحی دندان عقل نهفته

کیسه ای در داخل استخوان و در اطراف دندان عقل وجود دارد که بعد از رشد دندان به صورت طبیعی این کیسه ناپدید می شود، اما در صورتی که دندان عقل نهفته شود کیسه گفته شده نیز باقی مانده و از نسوج اطراف مایعی درون آن وارد می گردد. از همین رو کیسه به یک کیست تبدیل شده و از آن جایی که از مایع غیر معمولی پر شده می تواند با رشد خود به استخوان فک آسیب های بسیاری وارد کند.

Pain یا درد

دردهای عصبی بسیاری ممکن است در صورت وجود دندان نهفته ایجاد گردد. این دردها ممکن است به نقاط دیگر سر و گردن نیز گسترش پیدا کرده و باعث درد در نواحی مختلف سر، گوش، گلو، گردن  و هچنین دردهای زیاد در قسمت فک پایین و بالا شود. برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکال فت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.

جراحی دندان عقل نهفته قبل از انجام پروتز

قبل از انجام روش های دندان پزشکی مانند پروتز فرد بیمار باید دندان های نهفته را از دهان خود خارج کند. چرا که دندان های نهفته ممکن است استخوان را تحلیل کرده و با نزدیک شدن به ridge تورم و التهاب زیادی در قسمت بافت نرم میان دندان های مصنوعی و دندان طبیعی وارد شود.

التهاب به وجود آمده از این طریق در سنین پیری به خوبی ترمیم نشده و این تحلیل ها در صورت ادامه دار شدن بیمار از ناحیه فک دچار شکستگی می گردد. لازم به ذکر است که وجود دندان های نهفته در قسمت زاویه فک موجب کاهش ضخامت استخوان ها شده و فک در اثر تروما به شکستی منجر می شود. البته اکثر متخصصین پروتز عقیده دارند که بیمارهای جوانی که نیاز به انجام پروتز دارند در صورت وجود دندان نهفته در دهان آن ها احتیاج به انجام عمل خاصی نبوده و باید اجازه داد تا دندان به خودی خود خارج گردد؛ چرا که از دست دادن توبرایستی ماگزیلا در صورت جراحی بسیار زیاد است.

Tooth moveinent یا حرکت دندان ها

وجود دندان نهفته در برخی مواقع دندان های دیگر را تحت فشار قرار داده و ممکن است آن ها را از خط Occulusion کند. از همین رو بیمار در جویدن غذا دچار مشکل می گردد.

جهت دریافت خدمات لیفت سانترال لب وارد لینک روبرو شوید: لیفت سانترال لب

سخن آخر

در این مطالب سعی کردیم در مورد جراحی دندان عقل نهفته و اینکه چرا دندان عقل نهفته داریم اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم مطالب فوق دانش شما در این زمینه را افزایش داده باشد. از اینکه همراه ما بودید سپاسگذاریم!

سوالات متداول

  1. دندان عقل نهفته چطور سلامت بدن را تهدید می‌کند؟ دندان عقل نهفته می‌تواند باعث درد، عفونت و آسیب به دندان‌های دیگر شود. تمیزکردن آن هم دشوار است. در نتیجه، بیشتر مستعد پوسیدگی و ایجاد بیماری لثه است.
  2. دندان عقل نهفته روی عصب رایج است؟ بله، ۹۰درصد بزرگسالان دست‌کم یک دندان عقل نهفته دارند.
  3. دندان عقل نهفته می‌تواند باعث سردرد شود؟
  4. بله، در برخی موارد، دندان عقل نهفته روی عصب می تواند باعث درد شدید در فک، صورت و سر شود.
  5. اگر دندان عقل نهفته را نکشید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر دندان عقل نهفته شما باعث درد و سایر علائم می‌شود، تعلل جایز نیست. دندان عقل نهفته بیشتر مستعد عفونت و آبسه است و می‌تواند باعث آسیب، پوسیدگی و انتقال خرابی به دندان‌های سالم شود.
  6. آیا جراحی دندان عقل نهفته همیشه ضروری است؟ اگر دندان عقل شما نهفته است؛ اما مشکلی ایجاد نمی‌کند، احتمالاً نیازی به کشیدن آن ندارید. چنانچه علائمی آزاردهنده دیدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.