جراحی دندان نیش نهفته

جراحی دندان نیش نهفته

درمان یا جراحی دندان نیش نهفته (کانین نهفته) یکی از تخصصی ترین و  پیچیده ترین درمان ها در دندانپزشکی است که نیاز به دانش بالا در زمینه ی جراحی فک و صورت و ارتودنسی دارد.

درمان های متنوعی برای دندان های نیش نهفته وجود دارد که بعضی از آنها به تنهایی توسط جراح فک و صورت و در بعضی موارد با همکاری متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت قابل انجام است.

دندان نهفته ممکن است در جاهای متفاوتی در دهان وجود داشته باشند. از شایع ترین نهفتگی دندان ها می توان به نهفتگی دندان عقل و سپس کانین بالا اشاره کرد. متدوال ترین نهفتگی در بسیاری از افراد، دندان عقل نهفته است که در صورت نیاز، باید جراحی شود. در این مطلب، تمامی موارد و مسائل مربوط به جراحی دندان نیش نهفته را بیان می کنیم.

ناهنجاری دندان نیش نهفته(کانین نهفته)

قبلا اشاره کردیم که ناهنجاری نهفتگی روی ظاهر دندان های جلویی شما بسیار اثرگذار است. علت این امر این است که دندان های نیش بهنگام جفت شدن فکین روی یکدیگر، ابتدایی ترین دندان ها هستند که روی هم قرار می گیرند. به همین دلیل از اصلی ترین دندان ها در جویدن محسوب می شوند.

عموما نهفتگی دندان نیش در افراد در فک بالا اتفاق می افتد.

دندان نیش نهفته (بخصوص در فک بالا) یک رویداد شایع کلینیکی است. علاوه بر عدم زیبایی ظاهری که به دلیل نبود دندان نیش در دهان ایجاد می گردد، احتمال بروز مشکلاتی چون کیست و تومور برای دندان نهفته وجود دارد.

شیوع ناهنجاری دندان نهفته

خانم ها بیشتر دچار این ناهنجاری می شوند و در کل دو درصد افراد دچار این ناهنجاری هستند. یک سوم نهفتگی دندان نیش در بخش لبیال(پشت لب بالا) و باقی آن ها در بخش پالاتال(در سقف دهان یا کام) دیده می شود. به طور کلی در فک بالا نهفتگی دندان بیشتر مشاهده می شود. حدودا دو برابر فک پایین.

 

جدول زمان بندی کاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

دندان نهفته در لبیال و پالاتال

همان طور که دکر شد بیشتر نهفتگی به صورت لبیال و پالاتال است که به اختصار توضیح می دهیم. نهفتگی دندان نیش در قسمت بیرونی فک بالا و به سمت فک قرار داشته باشد، نهفتگی لبیال است. قرارگیری نیش نهفته در فک بالا در قسمت کام یا سقف دهان، به نام پالاتال شناخته می شوند. همچنین نهفتگی دندان نیش می تواند بصورت یک طرفه یا دوطرفه اتفاق بیافتد.

نهفتگی دو طرفه در پالاتال

جراحی دندان نیش نهفته

نهفتگی یک طرفه در کام

دندان نیش

نهفتگی یک طرفه در لبیال

نهفتگی نیش

دلایل بروز نهفتگی دندان نیش

دندان نیش نهفته فک بالا می تواند به سمت لب (لبیال) یا به سمت زبان (پالاتال) باشد. در موارد لبیال، متداول ترین اتیولوژی، کمبود فضای قوس دندانی است. در حالیکه در بیماران پالاتال انحراف مسیر رشد جوانه دندان نیش، بیشتر شایع است.

تشخیص نهفتگی دندان

معمولا افرادی که با نهفتگی دندان نیش مراجعه می کنند یک دندان نیش شیری در دهان دارند که به دنبال پوسیدگی دندان شیری و برای جایگزینی آن دندان شیری مراجعه نموده اند و متوجه وجود نیش نهفته می شوند.
سناریوی دیگر این است که به دنبال وجود برجستگی در کام یا لب به مطب ها مراجعه می کنند. و یا اینکه والدین و یا دندانپزشک کودک متوجه عدم رویش دندان نیش دائمی شده و بیمار را جهت درمان به متخصص جراح فک و یا ارتودنسی ارجاع می دهند. متخصصین ارتودنسی معمولا توصیه می کنند تا کودکان را در سن 7 سالگی برای رادیوگرافی کلی جهت بررسی روند رشد دندان ها و ناهنجاری ها نزد پزشک ببرند.
عمدتا، اصلی ترین دلیل رشد دندان نهفته، نبود فضای کافی در فکین است. برای باز کردن فضای فکین می توان به ارتودنتیست مراجعه نمود تا از دستگاه اکسپندر یا بازکننده کام برای رفع این مشکل استفاده نماید.

برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکال فت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.

برای تشخیص نهفتگی دندان، متخصص شما را به انجام عکسبرداری و رادیوگرافی ارجاع می دهد.  یک رادیوگرافی OPG  حتما مورد نیاز است. در بعضی موارد برای تشخیص دقیق محل دندان نیاز به رادیوگرافی  تکمیلی از جمله رادیوگرافی اکلوزال , لترال سفالومتری و یا CBCT می باشد.

نمونه ی رادیوگرافی OPG  مربوط به دندان نیش نهفته:

رادیوگرافی نیش نهفته

اگر رادیوگرافی OPG  تهیه کردید و با چنین تصویری مواجه شدید حتما از یک متخصص جراح فک و صورت کمک بگیرید.

نمونه ی CBCT  مربوط به نهفتگی:

رادیوگرافی

روش درمان دندان نهفته

روند درمان دندان نهفته مشخص بوده و به شرح زیر می باشد:

  1. استفاده از دندان در قوس دندانی و برطرف کردن نهفتگی دندان
  2. جراحی و کشیدن دندان

در صورتی که تصمیم به حفظ دندان و استفاده از آن توسط بیمار گرفته شود، باید بررسی شود که اصولا احتمال برطرف کردن نهفتگی و خارج کردن آن وجود دارد یا خیر؟
در بعضی موارد به علت عمق شدید دندان، سن بیمار و یا محل نامناسب دندان نهفته امکان برطرف کردن نهفتگی وجود ندارد. زمانی که مشخص شود که درمان قابل انجام است بیمار به متخصص ارتودنسی جهت ایجاد فضا برای دندان و همچنین براکت گذاریارجاع می‌شود. زمانی که فضای کافی جهت دندان نهفته مهیا شد، مجددا بیمار جهت انجام جراحی و نمایان کردن دندان نهفته نزد جراح ارجاع می‌شود.

درمان نیش نهفته با ارتودنسی

جهت درمان نهفتگی دندان نیش می توان از ارتودنسی ثابت استفاده کرد. در این صورت یک جراحی ساده مورد نیاز است تا دندان نیش نمایان شود. سپس با نصب براکت ارتودنسی روی دندان، با زنجیر مینیاتوری به سیم ارتودنسی متصل می شود.

پس از مدتی می بایست مجددا نزد پزشک رفت تا توسط بند رابری به زنجیر، نیروی بیشتری ایجاد کند. با این روند درمان ارتودنسی، ناهنجاری دندان نهفته از حالت افقی به عمودی و در جای مناسب هدایت خواهد شد.
دوره درمان حدود یک سال به طول می انجامد. در پایان درمان، بیرون آمدن نهفتگی دندانی را مشاهده خواهید کرد.

جراحی و ارتودنسی دندان نیش نهفته

جراحی و ارتودنسی دندان نهفته یکی از شاخه های جراحی دهان و دندان می باشد. جراحی برای ظاهر ساختن دندان نهفته می بایست توسط جراح فک و نصب براکت توسط ارتودنتیست صورت گیرد.

معمولا این جراحی با بی حسی موضعی صورت می پذیرد. حدود 45 دقیقه جراحی و نصب براکت، به طول می انجامد. اگر هر دو دندان نیش در حالت نهفته قرار داشته باشند، این زمان بیشتر خواهد شد.

ارتودنسی نیش نهفته

جراحی و ارتودنسی دندان نیش نهفته

در شرایطی ممکن است نیاز به در آوردن نیش نهفته وجود داشته باشد که با انجام جراحی و ارتودنسی قابل درمان نمی باشد. در این مواقع جراح فک و صورت جهت خارج کردن دندان از ناحیه فک اقدام می نماید.
توجه داشته باشید که جراحی دندان کانین نهفته از سخت ترین جراحی های داخل دهان می باشد. به همین دلیل بایستی برای درمان از یک متخصص جراحی فک و صورت کمک بگیرید.
موارد متعددی از بیماران به من مراجعه می کنند که درمان توسط افراد غیرمتبحر آغاز شده و در اواسط جراحی به اینجانب ارجاع شده است.

در زیر مواردی را یادآور می شویم که نیاز به خارج کردن دندان وجود دارد:

  • تحلیل ریشه دندان
  • انحنای شدید ریشه دندان
  • نهفتگی شدید و عمیق
  • چسبندگی شدید به فک
  • در مواقعی که دندان ها در ردیف مناسب قرار داشته باشند و اکلوژن مناسب و قابل قبولی را شاهد باشیم.
  • وجود عفونت، کیست و ضایعات پاتولوژیک
  • هم چنین در مواقعی که با برگرداندن دندان به جایگاه اصلی آن سبب آسیب به دیگر دندان ها شود، برای خارج کردن دندان اقدام می شود.
  • در مواقعی که نهفتگی با درمان ایمپلنت ناحیه تداخل دارد.

در ادامه شکل های شماتیکی و یک ویدئو از دندان کانین نهفته ی پالاتالی برایتان به نمایش خواهم گذاشت.

عوامل موثر در درمان نیش نهفته

عواملی که بر درمان نیش نهفته تاثیر می گذارند عبارتند از: سن بیمار، محل نهفتگی (لبیال یا پالاتال)، زاویه و عمق نهفتگی، میزان فضای قوس دندانی و …
از جمله درمان های شایع برای هدایت نهفتگی به داخل قوس دندانی می توان به مواردی اشاره کرد. مانند: کشیدن دندان نیش شیری، باز کردن فضای رویش نهفتگی با ارتودنسی، اکسپوژر جراحی تاج دندان نهفته و هدایت آن به داخل قوس با نیروی ارتودنس.

ساخت اسپیلنت پالاتال

یکی از مواردی که باعث راحتی بیمار پس از جراحی کشیدن کانین نهفته می شود، استفاده از اسپلینت پالاتال است.

برای بیمارانی که قصد جراحی دارند، بهتر است یک قالب گیری انجام و اسپلینت مخصوص برایشان تهیه شود.

استفاده از اسپیلنت با پوشش بافت جراحی شده و محافظت از بافت در مقابل حرارت و برخورد مواد غذایی، باعث می شود بیمار زودتر به رژیم غذایی نرمال باز گردد و راحتی بیشتری بعد از جراحی تجربه کند.

نمونه ای از اسپلینت پالاتال ساخته شده برای بیمار عزیزمون:

جراحی دندان

تومورهای ناشی از نهفتگی دندان نیش

یکی از نگرانی های جراحان از وجود دندان کانین نهفته، احتمال تغییر ماهیت فولیکول این دندان ها و ایجاد تومور می باشد.

یکی از تومورهای مرتبط با نیش نهفته تومور AOT است.
آدنوماتوئید ادونتوژنیک تومور یا AOT یک تومور بدون درد با رشد آهسته است. به همین علت تا زمان رسیدن به سایزهای بزرگ و نمایان شدن در کام یا صورت، بیمار متوجه وجود آن نمی شود.

تومور داخل دهان

تصویر فوق نمونه ی بیماریست که به اینجانب با مشکل تورم در کام مراجعه کرده است.

رادیوگرافی تومور دهانی

حاشیه ی تومور توسط رنگ نارنجی مشخص شده است.
تومور باعث تحلیل ریشه های دندان های اطراف شده است.
نیش نهفته به علت اینکه در خلق و کف بینی قرار دارد در رادیوگرافی بطور واضح مشخص نیست.

مراقبت های پس از جراحی دندان نیش نهفته

رژیم غذایی پس از انجام جراحی کانین نهفته می بایست به صورتی باشد که از غذاهایی کاملا نرم استفاده شود. از مواد غذایی استفاده کنید که نیاز به جویدن کمتر باشد تا با جویدن آزرده نشوید.

رژیم غذایی بیمار کاملا به شرایط او وابسته است. در صورتی که بتواند به راحتی بجود، می تواند حالت عادی رژیم غذایی خود را داشته باشد. اما بهتر است در روزها و هفته های اول جراحی و ارتودنسی بیشتر مدارا کنید تا التهابات کمتر شده و به حالت نرمال بازگردید.
بعد از جراحی و ارتودنسی، در صورتی که تورم وجود داشت، از کمپرس یخ استفاده کنید.