جراهی دندان های اضافه در فک

جراحی دندان‌های اضافه در فک

با جراحی دندان های اضافه در فک، مشکل عدم رویش دندان های پیشین در کودکان 7 الی 9 سال کاملا قابل حل است.

احتمالا با شنیدن اینکه بعضی ها دندان های اضافه در فک خود دارند؛ فکر کنید که چقدر این افراد خوشبخت هستند. ولی متاسفانه اینچنین نیست.

به دلایلی که در ادامه ی متن توضیح خواهم داد وجود دندان های اضافه اغلب موجب بروز مشکلاتی می شوند. تشخیص این مشکلات و برطرف کردن آنها اهمیت زیادی دارد.

به علت ایجاد مشکل عدم رویش سایر دندان ها، معمولا وجود دندان های اضافه در سنین کودکی تشخیص داده می شود. هرچند ممکن است دندان های اضافه در فک موجود باشند.
به دلیل عدم ایجاد مشکل تا سنین بالا و تهیه رادیوگرافی های OPG و یا به اصطلاح “تمام فک” تشخیص داده نشوند.

در درجه ی اول این مشکل نه به شکل دندان اضافه بلکه بصورت عدم رویش دندان ها و کمبود دندان خود را نشان می دهد.

از آنجایی که مشکل بیشتر در کودکان 7 تا 9 سال بروز پیدا می کند. بهتر است هرچه سریعتر و پس از مشاهده این اختلال، برای رفع آن اقدام کرد.

مطالب پیشنهادی: جراحی دندان عقل نهفته

چه موقع متوجه وجود دندان اضافی می شوید؟

در موارد متعددی وجود دندان اضافه بواسطه عدم رویش دندان ها، مخصوصا دندان های قدامی یا پیشین دیده می شود. به این صورت که این دندان های اضافه در فک باقی می مانند؛ و مانع از رویش دندان های دائمی می شوند.

در موارد دیگر کودک هیچ مشکلی در رویش دندان ها ندارد ولی دندان اضافه بین سایر دندان ها رویش پیدا کرده است.

حضور دندان اضافی در دهان قطعا عوارض بسیاری به دنبال دارد. در بیشتر مواقع خارج کردن و درمان آن ها به افراد مبتلا توصیه می شود. وقتی رشد دندان اضافی را، مشاهده کردید، بهتر است سریعا اقدام به درمان نمایید.

تشخیص وجود دندان های اضافه در فک معمولا توسط متخصصین محترم اطفال و ارتودنسی صورت می گردد. بیمار جهت درمان به متخصص جراحی فک ارجاع میگردد.

در اغلب موارد نیز به این صورت هست که دندان های پیشین یک سمت رویش پیدا می کنند. ولی دندان های سمت مقابل رویش ندارند. در این حالت والدین کودک را جهت درمان نزد متخصصین کودکان و یا ارتودنسی برده اند.

موارد پرشماری از این کودکان توسط اینجانب در مطب و بدون نیاز به بیهوشی درمان شده است. از آنجایی که اغلب مراجعینم سنین 8 یا 9 داشتند به راحتی همکاری نموده اند.

در بعضی از موارد به دلیل سن کودک و یا عدم همکاری و یا موقعیت بسیار بد دندان؛ درمان در بیمارستان و زیر بیهوشی انجام شده است.

در رادیوگرافی های زیر چند نمونه از رویش دندان اضافی را مشاهده می کنید. برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکال فت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.

جراح دندان

مطالب پیشنهادی: جراحی دندان عقل

جراحی دندان

روش درمان

سوالی که معمولا برای افراد پیش می آید این است که درمان این دندان به چه صورتی است. آیا همیشه باید خارج شود؟
باید گفت بستگی دارد که دندان اضافه کجا قرار گرفته باشد. گاه این دندان اضافه میان دو دندان جلو قرار گرفته (پشت آن دو می روید) و یک دندان تک بوده و زوج نیست.

در نتیجه باعث آزار زبان می شود و باید آن را کشید و خارج کرد. اما گاهی دندان اضافه در انتهای دندان ها قرار دارد. اگر فرد دندان دائم خود را قبلا کشیده باشد؛ ممکن است بشود از آن به عنوان جایگزین دندان کشیده شده استفاده کرد.
در حالت طبیعی، تعداد دندان ها در فک بالا و پایین باید با یکدیگر مساوی بوده و با هم هماهنگ باشند. کافیست در یک فک یک دندان اضافی وجود داشته باشد، آنگاه نمی توان آن ها را با هم هماهنگ کرد.

شما میتوانید همین حالا سوالات خود را از طریق ارسال پیام از مشاورین ما بپرسید لطفا به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و فرم ارسال پیام را پرکنید.

جدول زمان بندی کاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

چه وقت می توان دندان اضافی را نکشید؟

تنها زمانی که یکی از دندان ها به هر علتی کشیده شود، احتمال دارد دندان اضافه را به کمک ارتودنسی جایگزین دندان از دست رفته کرد.

باید گفت که اگر فقط یک دندان اضافه وجود داشته باشد به آن دندان Supernumerary tooth (سوپرنومراری) گفته می شود.

اگر فقط یک دندان اضافه و در خط وسط و بین دو دندان بالا باشد به آن مزیودنس Mesiodens اطلاق می شود.

و اگر بیمار چندیدن دندان اضافه داشته باشد، Hyperdontia (هایپردونشیا) اطلاق می شود. البته بیشتر در افراد سندرمیک مانند کلیدو کرانیال دیسپلازیا دیده می شود.

توجه به ریشه دندان اضافه در فک

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه زیادی کرد ریشه دندان اضافی است. گاهی دندان های اضافی ریشه های خوبی ندارند. برای مثال کج هستند، کوچک هستند و یا انحراف در انتهای آن ها قرار دارد.
در صورت وجود انحراف، حرکت دادن این دندان بسیار دشوار خواهد بود. به گونه ای در انتهای ریشه قرار گرفته و نمی توان آن را حرکت داد.

کشیدن دندان اضافه

اما چه زمان هایی باید حتما دندان اضافی کشیده شود؟ دندان هایی که باعث آزار زبان، گونه و یا لب می شوند.
دندان هایی که سد راه رویش دندان های دیگر شده و مانع از رشد آنها می شوند.

کشیدن دندان اضافه در فک بالا

کشیدن دندان اضافه در فک بالا به عنوان یکی از روش‌های متداول در ارتودنسی و تشخیص اختلالات دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا، به علت‌ها، روش‌ها و تدابیر مرتبط با کشیدن دندان اضافه در فک بالا می‌پردازیم:

دلایل کشیدن دندان اضافه در فک بالا

1. اختلال در ترتیب دندان‌ها: اگر دندان‌ها به طور نامتناسب در فک بالا یا پایین چیده شده باشند و ایجاد اختلالات در ترتیب دندان‌ها، ممکن است نیاز به کشیدن دندان اضافه در فک بالا وجود داشته باشد.

2. عدم جای کافی در فک: اگر فک بالا به علت از بین رفتن دندان‌ها یا عوامل دیگر جای کافی برای دندان‌ها را فراهم نکرده باشد، این می‌تواند به نیاز به کشیدن دندان اضافه منجر شود.

3. اختلالات فکی و دندانی: برخی از اختلالات فکی و دندانی نیاز به تغییرات در ترتیب دندان‌ها دارند و کشیدن دندان اضافه ممکن است به اصلاح این اختلالات کمک کند.

فعالیت های پس از کشیدن دندان:

1. پس‌از عمل: پس از عمل کشیدن دندان اضافه، باید به دقت به راهنمایی‌ها و توصیه‌های پزشک دندان‌پزشکی خود عمل کنید. این شامل مراقبت از دندان‌های کشیده شده و پرهیز از خوردن مواد غذایی سفت و سخت می‌شود.

2. برنامه‌ریزی مراقبت از دندان‌های جدید: در صورتی که پس از کشیدن دندان اضافه فضای خالی در دهان شما وجود داشته باشد، پزشک مراقبت از دندان‌های جدیدی که ممکن است جایگزین شوند، را برنامه‌ریزی می‌کند.

3. ملاقات‌های منظم با پزشک دندان‌پزشکی: پس از کشیدن دندان اضافه، پزشک شما ممکن است برنامه‌ریزی ملاقات‌های منظم برای پیگیری و اصلاح ترتیب دندان‌ها انجام دهد.

کشیدن دندان اضافه در فک بالا ممکن است برای اصلاح ترتیب دندان‌ها یا رفع مشکلات فکی و دندانی ضروری باشد. این اقدام معمولاً توسط ارتودنسیست یا پزشک دندان‌پزشکی با دقت و تخصص انجام می‌شود. برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر و بررسی وضعیت خود، مشورت با پزشک متخصص توصیه می‌شود.

سوالات متداول

مطالعات نشان می دهند که امکان دارد بعضی کودکان این بیماری را به ارث ببرند. همچنین یک تا دو درصد از کودکان سالم هم ممکن است دندان های اضافی داشته باشند.

هیچ درمانی جهت جلوگیری از بروز وجود ندارد. شما فقط می توانید در صورت بروز مشکل در رویش دندان های فرزند دلبندتان از وجود چنین مشکلی آگاه شوید.

دندان اضافی موجب نا منظمی دندان های دائمی، مشکل جویدن، ظاهر نا متعارف چهره، تاخیر در رویش دندان دائمی می شود. اگر به موقع درمان نشود آسیب های بیشتری را بوجود می آورد.

دندان اضافی کودک مانعی بر سر راه بیرون آمدن دندان مجاور می شود در نتیجه باعث شلوغی و نامرتبی دندان ها می شود.

 اگرچه دندان‌ های اضافه ممكن است در هر ناحیه از فک دهان دیده شوند، ولی در فک بالا بیشتر از فک پایین مشاهده می شود.

وقتی دندان اضافی به ریشه دندان دائمی دیگر نزدیک می شوند، می تواند باعث تحلیل ریشه دندان دائمی شود.

به محض مشاهده رشد رویش دندان اضافی سریع به پزشک مراجعه کنید که از دهان خارج شود.

اگر بیشتر از شش ماه پس از افتادن دندان شیری دندان دائمی رشد نکرد، احتمال وجود دندان اضافی وجود دارد. دندان اضافی، از رویش دندان دائمی جلوگیری می کند.