جراحی فک و صورت یکی از روش‌های علمی و مدرنی است که هرچند این روزها بیشتر به عنوان یک جراحی زیبایی شناخته می‌شود اما در درمان مشکلات جسمی افراد هم موثر است. شکستگی فک در اثر حادثه یا ناهنجاری‌های مادرزادی، از مهم‌ترین دلایل مراجعه افراد به متخصصان برای جراحی است. در این مقاله دلایل پزشکی و جدید‌ترین روش‌های جراحی فک صورت کشیده را که مورد تایید بهترین جراحان شکستگی است را به همراه هزینه جراحی فک مورد بررسی قرار می دهیم.

انتخاب بهترین جراح فک و صورت

پیدا کردن جراحی قابل و حاذق، اولین و مهم‌ترین گام در جریان جراحی انحراف فک و صورت است. این‌گونه جراحی‌ها در بیشتر کشورها توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود اما در ایران، این جراحی‌های شکستگی و زیبایی فک و صورت، زیرمجموعه رشته دندان‌پزشکی به‌حساب می‌آید. پیدا کردن بهترین جراح این روزها با استفاده از روش‌های زیر، کار سختی نیست.

  • با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان سوابق کاری و تحصیلی متخصصان را پیدا و برای مراجعه به بهترین آنها تصمیم گرفت. 
  • برای پیدا کردن بهترین متخصص فک و صورت، می‌توانید در جلسات مشاوره شرکت کنید و خیلی صریح سوالات خود را بپرسید و سپس نتیجه بگیرید. 
  • در بسیاری از سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین پزشکان، افراد تجربیات خود را از مراجعه به متخصصان نوشته‌اند؛ خواندن این نظرات هم به شما کمک می‌کند که بهترین جراح فک و صورت را انتخاب کنید. 
  • برای اطمینان از صحت مدارک متخصصان هم می‌توانید نام آنها را در سایت نظام پزشکی جست‌و‌جو کنید تا گرفتار کلاهبرداران این عرصه نشوید. 

دلایل مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت

گاهی افراد برای تشخیص مشکل خود و مراجعه به متخصص دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند به چه پزشکی و با چه تخصصی باید مراجعه کنند. قبل از هر تصمیمی بهتر است بدانید که تمرکز متخصص جراحی زاویه سازی فک و صورت بر مشکلات مربوط به بخش‌های مختلف سر و گردن مانند جمجمه، لب، گردن و دهان است. البته این گروه از پزشکان در درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مادرزادی مانند شکاف کام، آسیب‌های ناشی از تروما، عفونت‌ها و تومورها نقش مهمی دارند. 

از طرفی رژیم غذای پس از جراحی فک و صورت در بیشتر موارد هم‌زمان هم یک جراحی درمانی است و هم جراحی ترمیمی و زیبایی. درمان مشکلاتی مانند شکستگی فک، شکاف کام یا هرگونه ناهنجاری فکی اپن بایت منجر به تغییر در ظاهر فرد و رفع نواقص ظاهر افراد می‌شود. 

شکستگی فک مهم‌ترین دلیل مراجعه 

ضربات ناگهانی مهم‌ترین دلیل شکستگی فک است. تصادفات رانندگی، افتادن از بلندی یا حرکات ناگهانی در ورزش باعث ایجاد این عارضه می‌شود. البته در بعضی از روش‌های درمانی تهاجمی مانند شیمی‌درمانی یا عفونت‌های شدید هم امکان آسیب دیدن استخوان‌ها وجود دارد. برهم خوردن تقارن فک بالا و پایین مشکلات زیادی را در جویدن و حتی تنفس افراد به وجود می‌آورد؛ عاملی که می‌تواند زندگی را برای بیمار سخت‌تر و حتی غیرقابل تحمل کند. 

آسیب به فک به راحتی قابل تشخیص است و صورت فرد در اصطلاح «دفورمه» می‌شود. شکستگی فک مانند شکستگی همه استخوان‌ها درد زیادی دارد که تشخیص را برای متخصصان راحت می‌کند و به همین دلیل به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. 

جراحی فک در چنین مواردی ساده‌ترین و موثرترین روش درمان برای بیمار است. یک تصویربرداری ساده برای بررسی میزان آسیب‌ها، امکان تشخیص سریع را برای متخصص فراهم می‌کند با این وجود ممکن است به تشخیص پزشک، مراقبت‌هایی پیش از جراحی لازم باشد. 

جراحی زیبایی؛ درخواست بیشتر مراجعان 

زیبایی فک و صورت به هماهنگی و تا حدودی تقارن بین اجزای مختلف صورت مانند فک، دهان، بینی، لب‌ها، چانه، چشم‌ها و حتی گوش‌ها گفته می‌شود. تناسب این اندام‌ها در زیبایی کلی ظاهر افراد نقش مهمی دارد. البته این تناسب بنا به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود و برهم خوردن یکی از آنها می‌تواند این زیبایی را از بین ببرد یا کاهش دهد. 

عوامل موثر بر زیبایی فک و صورت 

ژنتیک نقش مهمی در شکل و اندازه فک و صورت دارد. این عامل در جوامع مختلف بسیار متفاوت است و به همین دلیل فاکتور زیبایی ظاهری فک و صورت در کشورها مختلف، تفاوت دارد. 

سلامت و زیبایی دندان‌ها، لبخند و چهره‌ای زیبا را تضمین می‌کند. گاه برای داشتن لبخندی زیبا، نیاز به جراحی برای ایجاد تغییراتی در فک است. 

عوامل محیطی مانند عادت‌های غذایی و سبک زندگی هم می‌تواند زیبایی صورت شما را تحت تاثیر قرار دهد. استعمال سیگار یا قلیان می‌تواند باعث عفونت در دندان‌ها و لثه‌ها شود و آسیب آنها به قدری زیاد باشد که کار به جراحی بکشد. 

جراحی فک

چه کسانی به جراحی فک نیاز دارند ؟

از مهم‌ترین عارضه‌هایی که نیازمند انواع جراحی فک برای افراد می‌شود عبارتند از:

  1. اپن بایت دندان‌های قدامی، دراین شرایط همپوشانی میان دندان‌های جلو برروی فک بالا و پایین در هنگام بسته شدن فک ایجاد می‌شود.
  2. اپن بایت دندان خلفی، در این شرایط میان دندان‌های عقب دهان برروی فک بالایی و پایینی در هنگام بسته شدن تماسی ایجاد نخواهد شد.
  3. اوربایت ناقص، در این شرایط دندان‌های قدامی فک پایین با دندان‌های قدامی فک بالا یا نرم موجود در دهان در هنگام بسته شدن تماسی پیدا نخواهند کرد.

جراحی فک بالا

از پرکاربردترین جراحی‌های فک یا ارتوگناتیک است، که در جهت از بین بردن عقب رفتگی یا بیرون زدگی‌ قابل ملاحظه در ناحیه فک بالا، کراس بایت، دیده شدن خیلی زیاد یا کم دندان‌های بالا، اوپن بایت و میدفیشیال هیپوپلازی صورت می‌گیرد. در این جراحی، جراح برای ایجاد حرکت یکپارچه فک بالا استخوان آن را به شکلی برش می‌دهد که کل فک (چه سقف و چه دندان‌های بالایی) به شکل یکجا حرکت داده می‌شوند.

آشنایی با جراحی فک بالا یا جراحی ارتوگناتیک فک بالا

پس از حرکت فک بالا، پزشک ارتودنتیست دندان‌ها و فک بالا را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد، به شکلی که دندان‌های پایین و بالا برروی یکدیگر قرار گیرند. لازم به ذکر است انجام ارتودنسی پیش از انجام انواع جراحی فک بالایی سبب می‌شود دندان‌ها با کمتری اختلاف تراز با یکدیگر باشند. البته که جراحی فک بدون ارتودنسی می تواند به خوبی انجام شود.

جدول زمان بندی کاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

مواردی وجود دارند که در آن‌ها صورت بیمار بسیار بلند و دارای مشکلاتی همچون مال اکلوژن، جلو بودن لب‌ها و چانه، عدم تقارن است. در این صورت جراح ارتودنتیست جراحی هردو فک پایین و بالا را پیشنهاد می‌کند. برای انجام این جراحی معمولا فک بالایی به سمت بالا و فک پایینی به جلو برده می‌شود که این موارد در کنار عقب بردن نوک چانه سبب تنظیم شدن میزان بلندی صورت و زیبایی چهره خواهد شد.

جراحی فک بالا و پایین

در بعضی از مواقع عقب رفتگی شدید در ناحیه فک پایینی همراه با چانه کوچک خواهد بود که در اکثر مواقع می‌توان با جا به جایی فک پایینی، جراحی چانه را نیز انجام داد. همچنین می‌توان با  عمل جراحی کمبود چانه را نیز اصلاح نمود، به شکلی که جراح فک یک تکه از استخوان چانه را  از قسمت جلویی آن خواهد برید و او را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهند، سپس با استفاده از پیچ و پلاک های داخل فک آنها را تثبیت می‌کنند.

جراحی جلو کشیدن نوک چانه زمانی انجام داده می‌شود که چانه بیمار بیش از اندازه کوتاه باشد و دندان‌ها نتوانند درست روی یکدیگر قرار گیرند یا به اصطلاح پزشکی مشکل مال اکلوژن وجود نداشته باشد. در این عمل جراحی به دلیل اینکه مشکلی در ساختار دندان‌ها موجود نیست، جراحی به شکل بسیار ساده و تنها با استئوتومی (شکستن استخوان) یا استفاده از ایمپلنت صورت می‌گیرد. از آنجایی که عمل جراحی کشیدن نوک چانه، عمل بسیار کوتاهی است ورم ناشی از طی مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت و عموم بیماران از نتیجه آن رضایت دارند. در صورتی که دندان‌ها به درستی روی یکدیگر قرار گیرند، اما نوک چانه مختصر نامتقارنی داشته باشد می‌توان این بدشکلی را با جراحی عقب بردن فک پایین اصلاح کرد. اما اگر مشکلی در ساختار استخوانی شکل فک به دلیل عدم تقارن صورت وجود داشته باشد، تنها راه حل رفع این مشکل یکی از جراحی‌های اصلاحی فک مانند جراحی دو فک بالا و پایین است.

استخوان‌ سازی تحت کشش و SARPE

عمل جراحی فک یا ارتوسرجری با روش استخوان سازی تحت کشش، روشی است که از عمل کشش تدریجی و فزآینده استخوان به مرور زمان انجام گرفته تا  ناهنجاری و بدشکلی بافت‌های استخوانی را ترمیم کند. در روش ذکر شده کشش تدریجی برروی شکستی‌هایی که در زمان جراحی دراستخوان ایجاد شده، اعمال تا تولید استخوان و بافت‌های نرم در آن محیط را افزایش دهند. این عمل نه تنها سبب افزایش تولید استخوان جدید خواهد شد بلکه در ساخته شدن بافت‌های نرم همراه با استخوان از قبیل پوست، مخاط، عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی از طریق تحریک نقش خواهد داشت.

استخوان‌ سازی تحت کشش و SARPE

دو عمل جراحی SARPE (افزایش سریع وسعت کام به کمک جراحی) و SARME افزایش سریع وسعت استخوان فک به کمک جراحی در درجه اول هردو برای درمان ناهماهنگی‌های موجود در دو فک پایین، بالا و یا کوچک بودن بیش از اندازه فک صورت می‌گیرند. درصورتی که بیمار دارای فک بالایی کوچک یا باریکی باشد، قسمتی از استخوان فک که دندان برروی آن قرار دارد از بخش عقبی جدا خواهد شد و پس از آن با استفاده از ابزارهای وسیع کننده (به نام هیراکس) وسعت آن افزایش داده خواهد شد. این ابزارهای وسیع کننده فک از چند روز قبل از عمل جراحی توسط پزشک یا جراح ارتودنتیست در اختیار شما قرار داده مي‌شود. بنابراین فک بالایی شما پس از چند روز وسیع‌تر خواهد شد و استخوان‌ها در وضعیت بهتر(بزرگ‌تری) قرار خواهند گرفت. پس از این مرحله دندان‌پزشکان، دندان‌های جلویی شما را جا به جا خواهند کرد تا فضای باز ایجاد شده بسته شود. در این حال دندان‌های عقبی و فک بالایی به شکل پهن‌تری در خواهند آمد.

روند انواع جراحی فک

عمل فک و صورت را می‌توان به دو شکل بی‌هوشی و بی‌حسی، براساس صلاحدید پزشک و ترجیح بیمار در بیمارستان یا مطب انجام داد. اما از آنجایی که عمل زیبایی فک عموما از دهان صورت می‌گیرد، بنابراین جای زخمی نیز به جا نخواهد گذاشت. بیمار پس از عمل جراحی دارای درد و ورم مختصری در این ناحیه خواهد بود که می‌توان با کمک مسکن‌های تجویزی و غیرتجویزی آنها را آرام کرد. در نهایت به بیمار توصیه خواهد شد تا مدت معلوم پس از عمل خود تنها از مایعات و مواد غذایی نرم استفاده نماید.

روند انواع جراحی فک

بعد از انواع جراحی فک چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

انواع جراحی فک و صورت ، درمان و زیبایی در کنار هم

همانطور که از ابتدای مقاله با ما همراه بودید، در این بخش از یادداشت‌ها به انواع جراحی فک پرداختیم. عمل فک یا ارتوگناتیک یکی از جراحی‌های معمول در جامعه است که به منظور رفع عارضه‌های موجود و ایجاد زیبایی در این ناحیه انجام می‌گیرد. البته این موضوع مهم را مد نظر داشته باشید که خود این عمل دارای عوارضی است که برای درک بهتر موضوع به محتوای عوارض جراحی فک مراجعه کنید.  در این مقاله سعی داشتیم تا جراحی فک را به اختصار توضیح دهیم و شما را با این عمل جراحی بیشتر آشنا کنیم.

جراحی فک و صورت در سعادت آباد، غرب تهران

کلینیک دکتر مانی آرش راد، متخصص و جراح فک و صورت در سعادت آباد تهران است و آماده ارائه خدمات به زیباجویان می باشد. برای مشاوره و رزرو وقت با ما تماس بگیرید.

یکی از دغدغه های زیباجویان پیدا کردن مطبی در نزدیکی محل زندگی خود یا یکی از آشنایانشان میباشد که این امر موجب میشود گرفتار ترافیک شهر نشوند.

مطب دکتر مانی آرش راد واقع در “غرب تهران، سعادت آباد، سرو غربی، خیابان بخشایش، خیابان پانزده غربی
ساختمان پزشکان سینام، طبقه سوم، واحد 11” می باشد.

سوالات متداول
واژه ارتوگناتیک در اصطلاح شناسی پزشکی به معنای صاف کردن فک است که عموم مردم از آن به عنوان عمل جراحی ردیف‌سازی فک یاد می‌کنند. جراحی فک با هدف اصلاح ناهنجاری‌های دندانی از جمله عدم تطابق فک و دندان‌های بالا و پایین و… انجام می‌گیرد، که سبب بهبود توانایی جویدن، تکلم و تنفس می‌شود. همچنین جراحی‌ فک می‌تواند در زیبایی و بهبود وضعیت ظاهری نیز نقش بسزایی داشته باشد.
از مهم‌ترین عارضه‌هایی که نیازمند انواع جراحی فک برای افراد می‌شود عبارتند از:
  • ناهنجاری‌های مادرزادی در ناحیه فک و صورت
  • دردهای مزمن در فک یا مفصل فک (TMJ)
  • بی‌اختیار تنفس کردن از راه دهان
  • ناتوان بودن در بهم رساندن لب بدون کشیدن آن
  • وجود آسیب دیدگی یا مصدومیت در ناحیه فک و صورت
  • وجود عارضه اپن بایت(یا فاصله میان دندان‌های بالایی و پایینی در صورتی که دهان بسته است.)
اپن بایت دندان‌های قدامی، دراین شرایط همپوشانی میان دندان‌های جلو برروی فک بالا و پایین در هنگام بسته شدن فک ایجاد می‌شود.
  • اپن بایت دندان خلفی، در این شرایط میان دندان‌های عقب دهان برروی فک بالایی و پایینی در هنگام بسته شدن تماسی ایجاد نخواهد شد.
  • اوربایت ناقص، در این شرایط دندان‌های قدامی فک پایین با دندان‌های قدامی فک بالا یا نرم موجود در دهان در هنگام بسته شدن تماسی پیدا نخواهند کرد.
در روش استئوتومی IVRO، جراح فک استخوان را به شکل مورب برش خواهد داد و بخشی از آن را برخواهد داشت، و در روش استئوتومی SSRO (داخل دهانی عمودی راموس)، جراح فک می‌بایست قسمتی پشتی استخوان فک را به شکل عمودی برش می‌دهد.
مواردی وجود دارند که در آن‌ها صورت بیمار بسیار بلند و دارای مشکلاتی همچون مال اکلوژن، جلو بودن لب‌ها و چانه، عدم تقارن است. در این صورت جراح ارتودنتیست جراحی هردو فک پایین و بالا را پیشنهاد می‌کند. برای انجام این جراحی معمولا فک بالایی به سمت بالا و فک پایینی به جلو برده می‌شود که این موارد در کنار عقب بردن نوک چانه سبب تنظیم شدن میزان بلندی صورت و زیبایی چهره خواهد شد.
در بعضی از مواقع عقب رفتگی شدید در ناحیه فک پایینی همراه با چانه کوچک خواهد بود که در اکثر مواقع می‌توان با جا به جایی فک پایینی، جراحی چانه را نیز انجام داد. همچنین می‌توان با  عمل جراحی کمبود چانه را نیز اصلاح نمود، به شکلی که جراح فک یک تکه از استخوان چانه را  از قسمت جلویی آن خواهد برید و او را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهند، سپس با استفاده از پیچ و صفحه آنها را تثبیت می‌کنند.
متخصصان جراحی فک پیش از عمل جراحی با استفاده از تصاویر تشخیصی، مدل‌های سه بعدی و نرم افزارهای پیشرفته برنامه‌ درمانی برای بیمار تهیه می‌کنند. همچنین در هنگام مشاوره، معاینه بیهوشی و پیش از انجام آزمایشات خون از بیمار خواسته می‌شود تا مواردی مانند عدم مصرف دخانیت، دو هفته پیش از عمل جراحی یا مصرف نکردن هرگونه خوراکی 6 ساعت قبل از عمل است. همچنین از بیمار خواسته می‌شود تا قبل از جراحی در خصوص داروهای مصرفی خود به پزشک معالج اطلاع رسانی کرده تا در صورتی که منعی برای مصرف وجود نداشت، مانند روزهای معمول از آن استفاده کند.
جراحی فک و صورت را می‌توان به دو شکل بی‌هوشی و بی‌حسی، براساس صلاحدید پزشک و ترجیح بیمار در بیمارستان یا مطب انجام داد.
از آنجایی که عمل زیبایی فک عموما از دهان صورت می‌گیرد، بنابراین جای زخمی نیز به جا نخواهد گذاشت.
بیمار پس از عمل جراحی دارای درد و ورم مختصری در این ناحیه خواهد بود که می‌توان با کمک مسکن‌های تجویزی و غیرتجویزی آنها را آرام کرد.
پس از انجام عمل جراحی اکثر بیماران به صورت خفیف یا متوسط درد را احساس خواهند کرد که می‌توان آن را با مصرف مسکن کاملا آرام کرد.
  • از عوارض معمول پس از انواع جراحی فک می‌توان به ورم اشاره کرد که دارای شدت‌های متغیری می‌باشند. ورم ناشی از جراحی فک پایین بسیار شایع‌تر است و در فردای روز عمل به بیشترین میزان خود خواهد رسید.
  • داشتن خونریزی ملایم پس از جراحی طبیعی خواهد بود. همچنین تجربه خون دماغ شدن خفیف به مدت یک هفته تا دو هفته پس از جراحی فک بالا نگران کننده نخواهد بود.
  • خونریزی داخلی موجود در بافت‌های نرم سبب کبودی می‌شوند، که این خون‌مردگی‌ها معمولا گستره خواهند بود. این کبودی‌ها در مراحل اول در ناحیه فک اما بعدا تا ناحیه گردن و قفسه سینه ادامه خواهند یافت.