جراحی فک یا ارتوسرجری

انواع جراحی زیبایی چانه و ژنیوپلاستی

جراحی چانه روشی برای تغییر شکل چانه است و انواع مختلفی دارد. با روش‌های مختلف جراحی، روی خط فک پایین یا بخش‌های دیگر ناحیه چانه اقداماتی اصلاحی و درمانی ایجاد می‌شود. در برخی موارد، نیاز به ایجاد برجستگی بیشتر در چانه است و گاهی هم باید استخوان‌های آن ناحیه برای رفع بیرون‌زدگی چانه برداشته شوند. تغییراتی در فک بالا یا پایین هم می‌تواند به بهبود شکل این بخش و عملکرد بهتر دهان و فک در هنگام جویدن و حرف‌زدن کمک کند. در ادامه، درباره جراحی چانه و انواع آن بیشتر می‌خوانید.

جراحی زیبایی چانه به سه روش  کلی انجام می شود؛ ژنیوپلاستی، تعبیه ی پروتز و یا تزریق موادی مانند فیلر(ژل) یا چربی.

جراحی چانه برای رفع چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

ژنیوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که روی چانه انجام می شود. جراحان فک و صورت به دلیل تسلط  کامل روی آناتومی فک معمولا از این روش برای بهبود زیبایی چانه استفاده می کنند.

جراحی زیبایی چانه غالباً یک جراحی زیبایی است. به این معنی که افراد بیشتر این جراحی را به دلایل ظاهری و زیبایی انجام می دهند تا مشکلات پزشکی.

از روش‌های جراحی و درمان چانه برای رفع اختلالات متنوعی استفاده می‌شود. از جمله مواردی که نیاز به استفاده از جراحی‌های مختلف و اقدامات درمانی برای آن‌ها وجود دارد، به این‌ اختلالات اشاره می‌شود:

  • جراحی چانه عقب
  • جراحی و درمان چانه دراز
  • حرکت چانه به سمت جلو
  • جابجایی، که می تواند به چانه های نامتقارن کمک کند.
  • تغییرات عمودی، مانند بلند یا کوتاه شدن چانه
  • اصلاح ناقرینگی
  • تغییر پهنای چانه

با روش‌های متنوعی مانند پروتز چانه بدون جراحی تا ایجاد برش و تراش در این ناحیه، اصلاحات لازم روی آن ایجاد می‌شود. 

این نوع جراحی برای افرادی که رتروژنیای شدید(عقب بودن شدید چانه) دارند یا افرادی که چانه آنها نسبت به بقیه صورت خیلی عقب است توصیه می شود.
همچنین در این نوع جراحی، می توان چانه هایی که خیلی به جلو رانده شده اند و یا خیلی بلند هستند نیز اصلاح کرد.

تمام انواع مشکلات ظاهری چانه مانند عقب بودن چانه، جلو بودن چانه، و پهن بودن چانه با این روش قابل درمان است.

جراحی بزرگ‌کردن چانه معمولاً برای وسعت‌دادن به غبغب انجام می‌شود. به طور معمول، این کار با قرار دادن ایمپلنت به‌طور مستقیم روی استخوان پیش می‌رود. در این مسیر، متخصصان برشی کوچک در داخل دهان یا زیر پوست چانه ایجاد می‌کنند.

 پس از کاشت پروتز چانه و فک محل برش با بخیه بسته می‌شود. احتمال دارد که تورمی خفیف برای چند روز ایجاد شود و بیماران معمولاً می‌توانند در عرض یک‌هفته به زندگی معمولی بازگردند.

مقایسه پروتز چانه قبل و بعد از عمل نشان می‌دهد که چطور این روش‌ها می‌توانند سلامت و زیبایی کامل را به هر چهره بازگردانند. 

از روش ژینوپلاستی هم برای رفع عقب‌رفتگی چانه استفاده می‌شود. در این روش، استخوان چانه در ناحیه فک را جدا می‌کنند و با حرکت آن، سعی می‌شود که در نقطه‌ای مناسب جای بگیرد. با این روش جراحی بخش چانه می‌توان آن را نسبت به سایر اعضای صورت در توازن و تعادل قرار داد.

جراحی و درمان چانه دراز

جراحی کاهش یا تراشیدن چانه برای کوچک‌کردن آن انجام می‌شود. در واقع، در این جراحی تلاش بر آن است که از برجستگی بیش از حد این بخش از صورت کم شود.

در جراحی کوچک‌کردن معمولاً از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و درمان سرپایی است. یک برش کوچک در داخل دهان یا زیر پوست چانه ایجاد می‌شود. سپس استخوان اضافی را برمی‌دارند و چانه به شکل دلخواه در می آید. در آخر هم برش با بخیه بسته می‌شود.

کاربردهای مختلف جراحی ناحیه چانه چیست؟

از کاربردهای دیگر جراحی چانه باید به موارد زیر هم اشاره شود:

  • تقویت فک ضعیف؛
  • تنظیم خط گردن؛
  • ایجاد تقارن در صورت؛
  • جبران از دست‌رفتن حجم صورت به‌واسطه افزایش سن.

کاربردهای مختلف جراحی ناحیه چانه چیست؟

برای اینکه بهترین روش جراحی ناحیه چانه یا اقدامات دیگر برایتان صورت بگیرد، باید حتما با پزشک متخصص جلساتی داشته باشید. برای انجام جراحی یا کاشت از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود:

  • داخل دهان؛ قراردادن ایمپلنت چانه در این روش چالش برانگیز است و در صورت نیاز به پروتز بزرگتر ممکن است که امکان‌پذیر نباشد. خطر ابتلا به عفونت هم در این تکنیک کمی بیشتر است، اما احتمال ایجاد اسکار یا همان زخم قابل‌مشاهده نیز وجود ندارد.
  • زیر چانه در بخش طبیعی؛ قراردادن ایمپلنت آسان‌تر و خطر عفونت کمتر است. احتمال دارد که جای زخم بسیار کم قابل مشاهده باشد.

تعبیه ی پروتز چانه

از کاشت پروتز چانه می توان برای تغییر شکل، بزرگ کردن یا جلو بردن چانه استفاده کرد. این روش فقط برطرف کردن ناهنجاری های خفیف استفاده می شود و در مواردی که نیاز به تغییرات زیاد دارند کاربردی ندارد. یکی از محدودیت های پروتز چانه این است که فقط در موارد بزرگ کردن چانه کاربرد دارد و در مواردی که چانه باید کوتاه یا به عقب برده شود کاربردی ندارد.

پروتزهای چانه از مواد مختلفی ساخته می شوند. رایج ترین پروتزهای مورد استفاده سیلیکون و یا از جنس پلی اتیلن(مدپور) می باشند.جراحی بزرگتر کردن چانه، شامل کاشت یک پروتز در چانه و فیکساسیون آن به استخوان است. برای این کار ایمپلنت های آلوپلاستیک (ساخته شده از مواد مصنوعی) رایج ترین هستند.

برای این کار به غیر از جراحی، می توان از تزریق فیلر یا همان ژل و یا تزریق چربی خود فرد برای افزایش حجم چانه استفاده کرد. برای دریافت مشاوره جهت انجام جراحی زاویه سازی صورت و عمل بوکال فت می توانید به کلینیک دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید.

هزینه جراحی چانه در سال ۱۴۰3 چقدر است؟

برای تخمین هزینه جراحی به عوامل مختلفی دقت می‌شود. از جمله موارد تأثیرگذار بر قیمت، باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • شهر و موقعیت جغرافیایی عمل
  • خدمات مطب و کلینیک
  • نوع عمل و شیوه جراحی (ژنیوپلاستی , پروتز و یا تزریق فیلر یا چربی)
  • پوشش بیمه
  • با چه جراحی کار می کنید.
  • حرکت فک چقدر است.
  • آیا ناقرینگی لازم است برطرف شود یا خیر

بنا به اینکه چه مشکلی در ناحیه فک و چانه وجود دارد و اختلال موجود، چقدر پیچیده یا ساده است، هم قیمت و هزینه جراحی تغییر می‌کند. بنابراین، به‌طور کلی نمی‌توانیم نرخی مشخص و قاطع برای هزینه درمان مشکلات چانه اعلام کنیم. 

تعمیم هزینه ژنیوپلاستی دشوار است. این هزینه کاملا به نوع جراحی و میزان سختی و زمانی که می برد بستگی دارد.

جدول زمان بندی کاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

جراحی زیبایی چانه، اسلایدینگ

می توان ادعا کرد که جراحی زیبایی چانه یا ژنیوپلاستی بهترین روش تغییر فرم ظاهری چانه است. زمان کوتاه عمل، عوارض بسیار کم، نتایج دایمی و ماندگار، بهبود فرم گردن را شامل می شود. همچنین بهبود وضعیت تنفس (بخصوص در افراد با مشکل خر و پف)، احتمال ناچیز عفونت و قابلیت انجام تمام حرکات فکی (عقب بردن، جلو آوردن، پهن کردن و باریک کردن چانه و اصلاح ناقرینگی) از مزایای جراحی ژنیوپلاستی است.

در واقع پس از انجام عمل ژنیوپلاستی علاوه بر بهبود فرم چانه، غبغب شما بدون نیاز به ساکشن از بین می رود. همچنین اگر مشکل خروپف دارید به احتمال زیاد پس از جراحی ژنیوپلاستی بهبود میابد.

 

نحوه ی انجام جراحی ژنیوپلاستی

این روش در بیمارستان یا اتاق عمل با بیهوشی عمومی انجام می شود. برای شروع، جراح لب پایین شما را پایین می آورد و لثه لب پایین را در زیر دندان های پایین برش می دهد. سپس بافت نرم از استخوان چانه جدا می شود.

جراح فک و صورت یک برش افقی در امتداد استخوان چانه ایجاد می کند.

همانطور که گفتیم بوسیله ی جراحی ژنیوپلاستی تمام تغییرات روی چانه قابل اعمال است. اگر چانه ی بیمار عقب است و ما تصمیم به جلو آوردن فک داریم به این صورت انجام می شود. که پس از برش چانه، آن را به جلو آورده و در موقعیت مناسب به وسیله ی پلیت تیتانیوم فیکس می کنیم با جلو آوردن چانه عضلات متصل به آن همانند عضلات ژنیوگلوس باعث بهبود فرم گردن و رفع غبغب و باز شدن راه هوایی می شود.

اگر بیمار چانه ی بزرگی دارد و قرار است چانه بیمار به عقب رانده شده یا کوچکتر شود؛ علاوه بر مراحل قبلی برای کوتاه شدن چانه، جراح تکه استخوان را برداشته و سپس استخوان را به جلو یا عقب می لغزاند تا در جای خود قرار گیرد. سپس پیچ ها و احتمالاً یک پلیت تیتانیومی را برای اطمینان از ثابت ماندن آن متصل می کنند.

اگر چانه کوچک و کوتاه است برای بلندتر شدن چانه، استخوان را با فاصله ای بین بقیه فک و چانه دوباره متصل می کنیم و فاصله با استخوان مصنوعی پر می شود. استخوان خود فرد با گذشت زمان استخوان مصنوعی پیوندی را به استخوان واقعی تبدیل می کند.

همچنین از جراحی زیبایی چانه برای تغییر عرض چانه می توان استفاده کرد. برای افرادی که فک پهنی دارند و می خواهند که فک کوچکتر شود از روش زیر استفاده می شود.

جراحی زیبایی

مراقبت های بعد از ژنیوپلاستی

بعد از جراحی، معمولا به مدت یک هفته آنتی بیوتیک تجویز می شود. بخیه های دهانی قابل جذب هستند، بنابراین نیازی به خارج کردن آنها نیست.

استفاده از پک یخ به مدت 48 ساعت بعد از جراحی به رفع تورم شما و کاهش درد احتمالی کمک فراوانی می کند.

پانسمان فشاری روی صورت که بوسیله ی چسب های مخصوص تعبیه می شود به عدم تورم و کاهش مدت نقاهت شما کمک می کند که معمولا به مدت 3 الی 5 روز استفاده می شود.

بعد از هر وعده غذایی باید دهان خود را با سرم نمکی یا کلرهگزیدین بشویید.

بعد از سه تا پنج روز می توانید پانسمان فشاری خود را برداشته و به برنامه روزانه خود برگردید. در 10 روز اول بعد از جراحی ورزش نکنید. شش تا هشت هفته در ورزش هایی که با دیگران در تماس هستید، مثل کشتی و غیره شرکت نکنید.

ممکن است تورم، قرمزی یا کبودی مشاهده کنید که عادی است و پس از چند روز برطرف می شود.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب 38 درجه یا بالاتر
  • بوی بدی که ناشی از جای برش است
  • وجود ترشح از زخم

آیا نیاز به خارج کردن پلیت ها بعد از مدتی وجود دارد؟

به علت تیتانیومی بودن جنس پلیت های کاربردی در جراحی های فک و صورت، نیازی به خارج کردن آنها وجود ندارد.

 

عوارض جراحی چانه

جراحی زیبایی چانه یکی از بهترین و کارآمدترین جراحی ها در اصلاح ظاهر یک سوم تحتانی صورت است.

جراحی ژنیوپلاستی معمولا عارضه ی چندانی ندارد، ولی اصلی ترین عارضه ی آن بی حسی لب تحتانی پس از جراحی می باشد. این بی حسی بعد از جراحی معمولا موقت و بهبودی کامل ناشی از آن حدود 6 ماه طول می کشد.

بی حسی لب به معنای مشکل حرکتی در لب نیست و فقط خود زیباجو متوجه تغییرات حس در لب می شود و در ظاهر مشخص نیست.

جراحی کاشت پروتز چانه

برای جراحی زیبایی چانه، جراحی کاشت چانه، جراح می تواند داخل دهان یا زیر چانه شما را برش دهد. به علت مستعد بودن پروتز به عفونت بهتر است پروتز از خارج از دهان تعبیه شود تا با بزاق آلوده نشود. قبل از جراحی، جراح شما پروتز را در اندازه، جنس و شکل مناسب انتخاب می کند. و در بعضی موارد و در صورت لزوم اندکی شکل پروتز را تغییر می دهد.

انواع مختلفی از مواد آلوپلاستیک برای کاشت چانه مانند سیلیکون، تفلون و مدپور وجود دارد. Medpore ماده جدیدتری است که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا در پلاستیک منافذی دارد که باعث می شود بافت به جای اطراف آن به ایمپلنت بچسبد. ایمپلنت ها با استفاده از پیچ به استخوان فیکس می شوند.

پس از کاشت پروتز، جراح محل برش را بخیه می زند. مدت زمانی که این نوع جراحی طول می کشد بین 30 دقیقه تا یک ساعت است. اگر تصمیم دارید بدون جراحی کاشت انجام دهید؛ جراح می تواند لیپوساکشن مواد پرکننده پوست انجام داده یا مقداری از چربی خودتان را تزریق کند.

مراقبت های پس از جراحی

کاشت پروتز زمان بهبودی مشابه جراحی زیبایی چانه دارد. زیرا بافت برای چسبیدن به ایمپلنت(پروتز) به مقداری زمان نیاز دارد. بخیه های داخل دهان قابل جذب هستند و نیازی به برداشتن آنها نیست.

به محض احساس راحتی، می توانید رژیم غذایی نرم یا مایع را شروع کنید. بعد از هر وعده غذایی با آب یا شستشوی ضد عفونی کننده دهان را شستشو دهید.

عوارض احتمالی

عوارض کاشت پروتز شامل موارد زیر است:

  • عفونت، شایع ترین عارضه ی پروتز چانه عفونت می باشد. به علت اینکه این پروتزها مادام العمر هستند همیشه احتمال عفونت وجود دارد.به علت نزدیکی پروتز به ریشه ی دندان ها، اگر دندانی عفونت کند به سرعت منجر به عفونت پروتز می شود.
  • واکنش آلرژیک به ایمپلنت
  • بیرون زدن پروتز
  • جابجایی پروتز
  • بی حسی لب پایین

بهبود زیبایی چانه با تزریق فیلر(ژل)

در زیباجویان با مشکل خفیف عقب بودن چانه می توان با تزریق ژل در ناحیه مورد نظر، بهبودی موقت و نسبی ایجاد کرد.

از مزایای این روش این است که نیاز به بیهوشی ندارد و سرپایی با یک بی حسی موضعی و در ده دقیقه قابل انجام است

از معایب آن موقت بودن درمان( بسته به نوع فیلر 6 تا 12 ماه) و تغییرات جزیی می باشد. و برای افرادی که مشکلات شدید فک دارند توصیه نمی شود. ضمن اینکه استفاده از فیلرهای با کیفیت و مجوزدار هزینه ی درمان را تا حدود ریادی بالا می برد.

پس اگر به دنبال تغییرات دایمی هستید به دنبال این روش نباشید.

بهبود زیبایی چانه و گردن با ساکشن غبغب و تزریق چربی به چانه

یکی از روش های درمانی موفق در افرادی که از مشکل غبغب و عقب بودن جزیی چانه شکایت دارند، ساکشن چربی از غبغب و تزریق چربی خود فرد در چانه است.

از مزایای این روش سرپایی بودن و انجام درمان در حدود نیم الی یک ساعت و بدون نیاز به بی هوشی می باشد.

همچون روش تزریق ژل، این روش نیز فقط در افرادی که مشکل جزیی دارند قابل استفاده است.

ماندگاری چربی بیشتر ازفیلر( ژل) است و از مزایای آن این است که ضمن بهبود ظاهر چانه، ظاهر گردن نیز بهبود میابد.

مقایسه ی بین ژنیوپلاستی و پروتز چانه

ژنیوپلاستی توانایی حل تمامی مشکلات ناحیه ی چانه را دارد.

پروتز فقط میتواند مشکل کوچک بودن را برطرف کند.

در ژنیوپلاستی امکان بهبود چانه ی به شدت عقب رفته وجود دارد.

پروتز فقط مشکلات خفیف را بهبود می بخشد.

نتایج هردو دایمی است.

احتمال عفونت در پروتز دایمی و بالا ولی در ژنیوپلاستی ناچیز است.

احتمال بی حسی لب در ژنیوپلاستی بیشتر از پروتز می باشد.

ژنیوپلاستی باعث بهبود تنفس می شود ولی پروتز روی راه هوایی تاثیری ندارد.