جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان به هر عمل جراحی بر روی دندان‌ها، لثه‌ها، فک‌ها یا سایر ساختارهای دهانی گفته می‌شود که شامل کشیدن دندان، ایمپلنت، پیوند لثه و جراحی فک می­ شود. جراحی دهان و دندان  معمولاً توسط جراح فک و صورت یا پریودنتیست (متخصص بیماری های مربوط به لثه) انجام می شود. در برخی از درمان‌ های مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی، دندانپزشک ممکن است به دلیل پیچیدگی و نبود تجهیزات بیشتر آن‌ را به جراح ارجاع دهد. جراحی دهان و دندان توسط جراح متخصص با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تری انجام می‌شود. در واقع یک جراح علاوه بر 8 سال ، 4 تا 6 سال دیگر نیز درس می‌خواند تا در زمینه جراحی‌هایی مانند جراحی فک و صورت تخصص پیدا کند.

شما ممکن است به دلایل مختلفی به جراحی دهان و دندان نیاز داشته باشید که مواردی از آن ها را نام می بریم:

جراحی دندان

انواع جراحی دهان و دندان

متخصصین جراحی می‌توانند ناهنجاری‌هایی مانند خارج کردن دندان‌های نهفته در زیر لثه، دندان‌های عقل محبوس شده در استخوان، از بین بردن ریشه‌های عفونی، زیبایی لثه و کیست‌های فکین را درمان کنند. همچنین در جراحی‌هایی که به کمک ارتودنسی ناهنجاری‌ها بهبود می‌یابد، جراح می‌تواند نسبت به حذف انتهای ریشه دندان با حفظ باقی ریشه و تاج یا ایجاد دسترسی به دندان‌های نیش که در زیر لثه نهفته هستند، اقدامات لازم را انجام و روند درمان با ارتودنسی را راحت‌تر کند.  به طور کلی انواع جراحی دهان و دندان در جدول زیر شرح داده شده است:

انواع جراحی دهان و دندانعلت جراحی
جراحی ریشه دنداندر صورتی که دندانپزشک درمان ریشه را به دلیل پیچیدگی و ناهنجاری زیاد نمی‌تواند انجام دهد.
جراحی دندانکشیدن دندان‌های نهفته در لثه مانند دندان عقل
جراحی لثه و زیباییبرای افزایش طول تاج و برطرف کردن ناهنجاری‌های به وجود آمده در لثه
جراحی ایمپلنتبرای درمان و جایگزین دندان‌های از دست رفته
جراحی فک و ارتودنسیبرای درمان ناهنجاری‌های شدید فکین
جراحی فک و صورتبرای درمان ناهنجاری‌های فک
جراحی Pulpotomyبریدن بافت رگ و اعصاب از بخش تاجی دندان برای خشک کردن عفونت دندانی
جراحی روت کانالاین جراحی در مواقع عصب کشی، در صورت نیاز انجام می‌شود.

کشیدن دندان

رایج ترین نوع جراحی دهان و دندان دهان کشیدن دندان (درآوردن دندان) است. در صورت داشتن پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه (پریودنتیت)، ترومای دندان یا عوارض دندان عقل، کشیدن دندان ممکن است توصیه شود. گاهی اوقات کشیدن دندان برای آماده سازی شما برای استفاده از پروتز یا سایر وسایل مصنوعی انجام می شود.

اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند در صورت امکان دندان های طبیعی را حفظ کنند، اما گاهی اوقات کشیدن دندان برای حفظ سلامت کلی دهان شما ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از دندانپزشکان کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر پوسیدگی، تحلیل استخوان و سایر مشکلات توصیه می کنند.

جدول زمان بندی کاری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه با این شماره تماس بگیرید

پیوند استخوان دندان

زمانی که از دست دادن استخوان در فک شما رخ داده باشد، پیوند استخوان دندان ضروری است. چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. وقتی دندان های طبیعی شما وجود دارند، ریشه ها اعصاب فک شما را تحریک می کنند. این به مغز شما سیگنال می دهد که مواد مغذی را به فک شما ارسال کند و آن را قوی و سالم نگه دارد. اگر دندانی برای مدتی از دست رفته باشد، تحلیل استخوان در آن ناحیه رخ می دهد زیرا ریشه ای برای تحریک اعصاب وجود ندارد. پس پیوند استخوان دندان، در استخوان فک شما ضروری است تا ایمپلنت‌های دندانی بعداً جایگزین شوند.

همچنین بیماری پیشرفته لثه می تواند باعث فرسایش استخوان اطراف دندان شما شود. پیوند استخوان تحرک را کاهش می دهد و پایه محکمی را فراهم می کند و دندان های شما را قوی و سالم نگه می دارد.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی به طور گسترده ای قابل اطمینان ترین و ماندگارترین گزینه جایگزینی دندان در دسترس هستند. این پایه های کوچک – ساخته شده از تیتانیوم یا زیرکونیوم پزشکی – برای جایگزینی ریشه دندان های از دست رفته در فک شما تعبیه شده است. هنگامی که ایمپلنت‌ها بهبود یافتند، می‌توان آن‌ها را با روکش‌های دندان، بریج‌های دندانی یا دندان مصنوعی ترمیم کرد.

این یک روش طولانی در جراحی دهان و دندان است که در یک دوره دو تا شش ماهه اتفاق می افتد، زیرا اقدامات متعددی برای بازگرداندن دندان آسیب دیده به فک انجام می شود. علاوه بر این، این روش در جراحی دهان و دندان شامل جایگزینی کامل دندان پوسیده است که جراح کانال هایی را در استخوان فک ایجاد می کند تا دندان را به درستی با استخوان فک ثابت کند.

ایمپلنت دندان

جراحی پریودنتال

اگر پریودنتیت متوسط یا شدید دارید، متخصص لثه ممکن است درمان بیماری لثه را توصیه کند. در طی این روش، برش هایی در امتداد خط لثه ایجاد می شود و بافت به طور موقت از دندان های شما دور می شود. سپس جراح ریشه های دندان شما را تمیز می کند و پلاک ها و باکتری هایی را که در زیر لثه های شما جمع شده اند پاک می کند. در نهایت، بافت لثه در جای خود قرار می گیرد و بخیه می شود.

گاهی اوقات، تحلیل لثه می تواند در نتیجه پریودنتیت رخ دهد. در این موارد ممکن است به پیوند لثه نیاز داشته باشید. در طی این روش، جراح ناحیه از دست رفته بافت را با بافت اهداکننده تقویت می کند. این دستمال کاغذی ممکن است از سقف دهان شما گرفته شود یا در بانک دستمال کاغذی تایید شده خریداری شود.

جراحی دندان عقل

دندان عقل یا دندان مولار سوم معمولاً آخرین دندانی است که هر زمانی بعد از ۱۶ سالگی ممکن است دربیاید. در اکثر اوقات این دندان فضای کافی ندارد و به همین دلیل معمولاً برای رشد با مشکل مواجه است. دراین شرایط دندان‌ نهفته می‌ماند. در این حالت دندان‌های عقل یا به استخوان فک، و یا به دندان‌های نزدیک خود فشار می‌آورند. این مشکلات می‌تواند بارها و به طور مکرر منجر به ایجاد عفونت لثه و درنتیجه درد و تورم گردد.

بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل

از نظر دندانپزشکان و جراحان بهترین سن برای خارج کردن دندان‌های عقل از دهان، پیش از 20 سالگی است. در سنین 20 سالگی به بعد نیز امکان کشیدن دندان عقل وجود دارد، اما ممکن است کمی دشوارتر و همراه با درد زیادتری باشد.

آیا جراحی فک باید با درمان ارتودنسی همراه باشد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت اگر بیمار به دنبال بهبود و نتیجه بهتری است و به شکل ظاهری دندان‌ها به درستی و زیبایی اهمیت می دهد، حتما باید در کنار جراحی فک از درمان ارتودنسی استفاده کند. جراحی دهان و دندان برای فکین به تنهایی تاثیر زیادی نمی‌گذراد، بنابراین برای ثبات و عدم جابجایی دوباره دندان‌ها و بازگشت ناهنجاری فکین بهتر است از درمان ارتودنسی نیز استفاده شود.

جراحی فک و ارتودنسی _ ارتوسرجری

به طور معمول جراحی فک برای اصلاح و جابجایی موقعیت فکین و ایجاد روابط صحیح دندانی صورت می­گیرد که این جراحی دهان و دندان مستلزم قرارگیری دندان­ها به صورت صحیح در دهان می­باشند. به همین خاطر پیش از جراحی فک دندان­هایی که نیاز به ارتودسنی دارند توسط متخصص درست می­شوند. بنابراین امروزه برای حل مشکلات اسکلتی فک که دارای ناهنجاری‌های شدیدی هستند، علاوه بر جراحی فک از درمان ارتودنسی ثابت نیز استفاده می‌شود. در بعضی مواقع مشکل فکی مراجعه کننده تنها با ارتودنسی دندان­ها حل می­شود اما هنگامی که مشکل فکی بیمار حاد باشد باید با ارتودنسی جراحی فک نیز انجام شود که به آن ارتوسرجری می­گویند.

جراحی دندان عقل

جراحی لثه و زیبایی

به طور معمول جراحی‌های لثه با اهداف زیبایی، افزایش طول تاج و حذف پاکت لثه انجام می‌شود که این موارد توسط جراح متخصص صورت می‌گیرد. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم:

جراحی زیبایی لثه

گاهی اوقات لثه‌های افراد در هنگام خندیدن، مشخص می‌شود که این موضوع ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد. در این صورت فرد برای حل این مشکل می‌تواند لثه خود را جراحی زیبایی انجام دهد. همچنین در موارد دیگری مانند تیرگی لثه و تحلیل‌های تک دندان یا غیرقرینه نیز باید جراحی زببایی لثه انجام شود.‌

جراحی افزایش طول تاج

از دیگر جراحی‌هایی که شامل جراحی دهان و دندان می‌باشند، جراحی افزایش طول تاج دندان است. اگر پوسیدگی دندان در ریشه گسترش پیدا کند، دندانپزشک برای انجام ترمیم درست و مناسب، جلوگیری از خونریی لثه پس از ترمیم و دوام آن باید لثه‌ را از ناحیه ترمیم دور کند؛ که با جراحی افزایش طول تاج یا Crown Length انجام خواهد شد.

جراحی حذف پاکت لثه

از دیگر جراحی دهان و دندان، جراحی حذف پاک لثه است که در مواقع شیوع بیماری‌های لثه‌ای انجام می‌شود. افرادی که مراقبت‌های لازم را از دندان‌های خود انجام نمی‌دهند و به موقع از مسواک، نخ دندان و دهانشویه استفاده نمی‌کنند، دچار جرم‌های دندانی سنگینی می‌شوند. این جرم‌ها ممکن است لثه‌ها را عفونی و بیمار کند. که در این صورت برای رفع بیماری لثه، جراحی حذف پاکت لثه توسط جراح متخصص انجام خواهد شد.

درمان ناهنجاری های شدید دندان و دهان با استفاده از جراحی دهان و دندان !

در بسیاری از مواقع ممکن است شدت ناهنجاری‌های بیمار در درمان به گونه‌ای باشد که دندانپزشک نتواند به سادگی آن را برطرف کند، در این شرایط بیمار نیاز به جراحی داشته که این جراحی دهان و دندان توسط جراح متخصص انجام می‌شود. متخصص جراحی انواع جراحی دهان و دندان مانند جراحی دهان و دندان، جراحی لثه و زیبایی، جراحی ایمپلنت، جراحی فک و ارتودنسی، جراحی فک و صورت و جراحی ریشه دندان را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر انجام می‌دهد. بیمار پس از جراحی به دلیل خونریزی، تورم، درد و کبودی باید تا 48 ساعت مواد غذایی نرم و مایعات سرد مصرف کند تا تورم آن ناحیه بهبود یابد.

مراقبت های پس از جراحی دهان و دندان

مراقبت های پس از جراحی دهان و دندان

کلینیک دکتر مانی آرش راد، متخصص و جراح دهان و دندان در سعادت آباد تهران است و آماده ارائه خدمات به زیباجویان می باشد. برای مشاوره و رزرو وقت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول
اگر دندان ساده رشد کرده باشد به روش متداول کشیدن دندان با یک بی حسی موضعی پس از سوار کردن دندان از استخوان فک و بزرگ و پنه کردن ناحیه ­های کناری دندان، کشیده می ­شود اما در صورت نهفته بودن نیاز به عمل جراحی دارد.
زمانی که دندان به واسطه یک مانع در مسیر رشد از رویش باز بماند و داخل لثه پنهان بماند نهفتگی دندان رخ می­ دهد که اغلب در دندان­های عقل به علت نبود فضای کافی اتفاق می ­افتد اما این اتفاق برای دیگر دندان­ها مانند دندان­های نیش نیز اتفاق می ­افتد.
به طور قطعی نمی توان برای همه افراد پاسخی یکسان داد اما بهتر است که بعد از 18 سالگی که رشد دندان کامل شده است و حداکثر تا سن 35 سالگی دندان عقل را برداشت.
درصورتی که دندان عقل به صورت کامل رشد کرده و فضای کافی دارد و تمیز کردن آن در حین مسواک زدن برای فرد مشکلی نداشته باشد نیاز به کشیدن آن نیست اما دندان عقل­ هایی که به صورت نیمه نهفته و نهفته رشد می­ کنند باید جراحی و برداشته شوند زیرا عوارضی مانند آبسه، بهم ریختگی سایر دندان­ها، پوسیدگی، تورم و از دست رفتن دندان دائمی مجاور دارد.
  • از مکیدن و خالی کردن اب دهان به صورت مداوم خودداری کنید
  • از مصرف دخانیات و غذاهای سفت و تند خودداری کنید
  • در 24 ساعت اولیه پس از جراحی از مسواک زدن در ناحیه کشیدن دندان خودداری کنید
  • استفاده از محلول دهانشویه از روز دوم توصیه می­شود
  • در صورت خونریزی از گاز استریل مرطوب با فشار ملایم بروی جراحت استفاده کنید
با وجود ابزاری­های تخصصی جراحی مانند چاقو و مته های مخصوص امروزه از تکنولوژی لیزر نیز برای جراحی دندان عقل استفاده می ­شود.
دندان­ های نهفته می­تواند مشکلات زیادی از قبیل : بوجود امدن کیست، از بین بردن رشد و قسمت قابل توجه استخوان فک، عفونت، حرکت دندان­ های مجاور و تحلیل ریشه آن­ها شود.